Te Anau

15 januari 2014 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

We hadden gisteravond bedacht om echt naar het zuidelijkste punt van het vasteland te rijden en dan moet je naar het plaatsje Bluff. Een mooi tochtje heen en terug van in totaal 60 km. Stelt niets voor, maar we moesten nog meer rijden vandaag. Het leuke was dat we 17 jaar geleden bij een hotel/restaurant wat uitkeek op zee, koffie met scones hebben gehad. Vonden het leuk om dit weer te doen. Het hotel/restaurant was geheel gemoderniseerd en modern ingericht. Het was 2 maanden geleden heropend door een nieuwe eigenaar (Aussie). Het was net zo lekker als toen, de scones kwamen warm uit de oven en alles was mooi op het bord gelegd.
Na de koffie zijn we teruggereden naar Invergargill en richting Riverton gereden wat ook aan de kust ligt. Je pakt dan de toeristische route naar Te Anau, een stuk langs de kust en dan via een dal tussen twee berggedeeltes rijdt je ongemerkt +-200 m boven zeeniveau naar Te Anau. We zijn onderweg gestopt bij een meer dan 100 jaar oude ophangbrug boven een brede rivier. Prachtig om te zien hoe goed onderhouden deze brug nog is. Vanaf hier merkte we tijdens het rijden dat de wind weer begon toe te nemen. Vermoeiend rijden voor Anton. Bij een mooie dal met uitzicht op een rivier met een dam die het water toevoer regelde ( geen dam die gebouwd was voor elektriciteit) zijn we gestopt om een broodje te eten en mooie foto's te maken. Ook bij Lake Manapuori hebben we een stop gehouden en foto's gemaakt. Bij Te Anau hebben we een mooi plekje op de Top 10 camping. We zijn het centrum ingelopen en zijn naar een bioscoop gegaan die speciaal gebouwd is voor een film die gemaakt is door een plaatselijke helikopter piloot. Anton heeft een preview van deze film op deze blog toegevoegd. Mooie film met een goed beeld hoe mooi en ruig dit fjordland is.