Auckland

23 februari 2014 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Met z'n vieren zijn we vroeg op pad gegaan naar het centrum van Auckland City. Het havengebied daar is namelijk drastisch veranderd en meer geschikt gemaakt voor belangstellenden om daar heen te gaan om allerlei boten (superjachten en mooie zeiljachten) te bekijken. Natuurlijk is er dan ook soort boulevard waar je kan flaneren en waar je kan eten of een drankje kan drinken. Of je het mooi vind of niet, maar je zie niet elke dag een boot die 350 miljoen Nieuw Zeelandse Dollars heeft gekost (Russisch eigenaar). We zijn naar de stoomsleepboot William C. Daldey gelopen, wat een prachtige oude sleepboot is. Eventjes op een terrasje koffie met cake genuttigd, voor we naar een museum zijn gegaan waar historisch erfgoed te bewonderen was. Dat was hartstikke leuk en verrassend, want we zagen daar een oude brandweerwagen, oude stoomlocomotieven, oude stoomwals, oldtimers, brommers en fietsen. Wat we ook mooi vonden was het oude pomphuis met een stoommachine die Auckland vroeger van water voorzag. We hebben een, tot Craig en mijn verrassing ook nog een kleine drukkerij bezocht met nog drie oude Heidelberger drukpersen, waaraan elk een drukker aan het werk was. Kan je nagaan dat we daar wel even zijn blijven hangen om met deze mensen te praten, wat ze erg leuk vonden.
Hierna konden we met een oude tram vanaf het museum, langs de naast gelegen dierentuin, naar een ander gedeelte van het museum rijden, waar een totaal nieuw hangaar gebouwd was t.b.v. hun grote collectie oude vliegtuigen. Bij de ingang werden we opgewacht door iemand van het museum, die hoorde dat we van Holland kwamen en die heeft ons vieren persoonlijk rondgeleid en ons veel over wat de inbreng van de Hollanders geweest is m.b.t. de vliegtuigen wat zij in deze hangaar hadden staan. Dat was heel interessant en je kijkt er toch anders tegenaan. Na het bezoek zijn we weer met de oude tram teruggekeerd naar het museum, waar we vlakbij de auto hadden staan. Eventjes nog boodschappen halen en toen weer op huis gereden. Vanavond hebben we kip, broccoli en gegrilde aardappelen met kumara (zoete aardappels) gegeten. Al met al een heerljk dagje uit zo. Thanks Craig en Cathy