Motueka

27 januari 2014 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen vroeg om half 9 zijn we opgehaald met een bus. Wij en nog een passagier waren de enigste in de bus, dus was het makkelijk voor de chauffeur om ons wat meer van de omgeving te vertellen. Vier jaar geleden waren we tijdens het rondrijden in deze omgeving wel wat dingen tegengekomen waar we vraagtekens bij gezet hebben. Dat is ons nu duidelijk geworden door zijn verhalen. O ja, the sandflies are Maori protectors of the natur in New Zealand, in case you didn't knew that, you know it now.
Bij Kaiteriteri zijn we op de watertaxi gestapt, die ons met 40 km/uur over het kalme, aquamarijn kleurige zee naar verschillende strandjes van het Abel Tasman Park bracht. Bij elk van deze strandjes werden er mensen afgezet, die dan een track zouden gaan lopen van 2 tot 3 uur, waarna ze of door deze of door een andere taxiboot opgehaald worden. Jammer van deze bootreis was alleen, doordat de boot zo hard voer, het ontzettend koud boven op het dek was, dat zelf het zonnetje ons niet goed warm kon houden. De natuur is echter zo mooi daar dat we het zonde vonden om binnen te gaan zitten, je moet buiten zijn wil je optimaal genieten van de omgeving. Op een klein eilandje hebben we nog baby zeehonden gespot, moeilijk om ze op bruin-grijze rotsen te onderscheiden. Al met al was het een mooie en voor Anton een relaxte manier om vanaf water het park te kunnen zien. We zijn tot aan Totaranui gevaren en toen weer terug. Bij Kaiteriteri zijn we opgehaald met een kleine minibusje van de Top 10 Winetour. Luck for us, we waren de enigste, dus werd het een private tour. We zijn naar kleine, vrij nieuw opgezette wijngaarden geweest en hebben met twee eigenaren uitgebreid over de wijngaarden gesproken en heerlijke wijnen geproefd. Tussendoor bij een 5 maanden bestaande bierbrouwerij in Motueka, 4 verschillende bieren geproefd, wat heel bijzonder was. In hun korte bestaan worden ze nu al gerekend tot een van de beste (van de twintig in de streek Nelson) bierbrouwerijen. In de plaats Moutere waar de chauffeur woonde, zijn we naar een kleine, maar meer commerciële wijngaard geweest, waar we maar liefst 7 wijnen hebben geproefd. Hierna hebben we een plate met diverse kleine hapjes genuttigd, wat heerlijk was. Als laatste zijn we naar een pub geweest, die al vanaf 1850 bestaat en vanaf die tijd is de buitenkant nog steeds hetzelfde. Al met al was het een zeer geslaagde dag. Door bob (Brett) weer netjes voor de deur afgezet, dus wat wil je nog meer.

1. Cathy & Craig:
    28 januari 2014
    How wonderful to have a "private" tour!