Russell

25 februari 2014 - Russell, Nieuw-Zeeland

Rustig aan onze spullen opgepakt en richting het schiereiland Russell gereden. Het is niet zo ver rijden, voor Nieuw Zeelandse begrippen, maar we hebben er ongeveer drie uur over gedaan. Vanaf Whangerei tot Russell volg je niet de kustlijn en kan je er alleen komen via de Highway 1. Het landschap is glooiend en op sommige punten heb je een wijds vergezicht. Jammer dat er geen look-out onderweg was, zodat je daar een mooie foto van kon maken. Daarom zijn we onderweg bij het plaatsje Kawakawa gestopt waar we de beroemste openbare toiletten van N.Z. konden fotograferen. Laten we dat nou net niet gedaan hebben. We vonden namelijk een oud stationnetje, met 2 oude locomotieven in een loods, die open stond. Bij het restaurantje van dat starionnetje hebben we een koffiepauze gehouden. Al genietend van de koffie kwamen er drie kleuterleidsters met negen dreumissen voorbij, de laatsten allemaal in een geel t-shirtje en een rode zonnehoedje op. Een klein uitstapje voor de kleintjes.
Als je naar het plaatsje Russell wil gaan met je auto, dan kun je het beste de ferry nemen. Dat was een leuke overtocht, varend op aquablauw water, rondom de ferry de witte jachten en motorboten voor anker en Russell in zicht alsof het op een eiland ligt. We moesten toen we van de ferry afreden evengoed nog een aantal kilometers rijden naar het dorpje Russell, waar ook vlakbij het centrum de Top10 camping ligt. Een mooi plekkie met uitzicht op Paihia aan de andere kant van het water is toppie. Bij de camper liepen een stelletje weka's (inheemse vogel), die bedelden en niet schuw waren. Gauw een aantal foto's maken. We hadden ze weleens gezien, maar nooit zo van dichtbij.
Natuurlijk ga je in Russell naar de haven met zijn vele oude pandjes van ongeveer 140 jaar oud. Lekker op het terrasje een peperduur biertje drinken (het is er super toeristisch), maar dat hoort er nu eenmaal bij. Voordat we van de camping gingen hebben we de was aan de lijn gehangen en bij terugkomst was dat mooi droog.
Voor het avondeten hebben we de bbcue weer gepakt en kipsaté gegrild. Samen met mihoen en een salade en een prachtig uitzicht is het een perfecte vakantie.