Murchison

23 januari 2014 - Murchison, Nieuw-Zeeland

Vannacht heeft het erg hard geregend en gewaaid (de camper leek onze boot wel, schudde behoorlijk heen en weer). We zijn vanaf Greymouth omhoog gereden richting Westport. Onderweg zijn we gestopt bij the Pancake Rocks bij Punakaiki. Onwijs mooie en unieke rotspartijen (dakpansgewijs) in de zee, wat al 30 miljoen jaren geleden begonnen is hun vorm te krijgen. Daar op het parkeerterrein hebben we onze koffiepauze gehouden. Voor Westport zijn we highway 6 opgereden richting Murchinson. Je rijd de gehele route naast de Buller River waar je vanuit de hoogte op neer kijk. Dat geeft verrassende mooie plaatjes, daar het ook een brede rivierbedding heeft omringt met bergen die bebost zijn. Het is wel een weg met vele bochten, waardoor vaak niet harder kan rijden dan 35 km per uur. We blijven ons elke keer verbazen dat er mensen zijn die zich geroepen voelen om de gehele route die wij in die paar weken met de camper hebben gereden, om dat met de fiets te doen. Hartstikke gevaarlijk, want fietspaden heb je niet, en op de meeste wegen wordt er 100/km per uur gereden. En dan nog geheel in het zwart gekleed rijden, op het laatste moment moet je dan remmen of uitwijken. Zeg niet dat er niets gebeurd, afgelopen week zijn er 2 fietsers verongelukt. Op een plek waar we veilig konden stoppen hebben we een broodje gegeten en de natuur op ons in laten werken. Bij Murchinson boodschappen gehaald en even gauw weer in de naast de supermarkt gelegen kringloopwinkel gestapt waar we de vorige keer ons ook verbaasd over de uitstalling. We zijn weer naar de Kiwi park gegaan waar we 4 jaar geleden ook hebben gestaan, was ons goed bevallen. Leuk is dat de eigenaar naast de camping schaapjes, kippen, 3 struisvogels, 1 paard en 1 walibi heeft. Ziet er gezellig uit.