New Plymouth

6 februari 2014 - New Plymouth, Nieuw-Zeeland

Vannacht waaide het behoorlijk. We hadden al half besloten om nog een dag in New Plymouth te blijven, maar nu waren we zeker. Harde wind en de camper gaan niet leuk samen. Het zou een beetje regenachtig weer worden vandaag, dus besloten we de Coastal Walkway te doen en naar een park te lopen. Vandaag, de 6e februari is Waitangi Day. Dit is de dag dat de Maori en de Engelsen een overeenkomst (treaty) hebben gesloten, dit wordt nog altijd gevierd en is een nationale feestdag.
Toen we vertrokken was het prachtig weer, dus pet mee, zonnebrandcrème insmeren en genoeg kleren aan voor de zon.
De kust was gezellig druk met wandelaars en een hoop fietsers (het pad leent zich ook uitstekend, om zonder risico om aangereden te worden, te kunnen fietsen). Na 5 km zijn we het centrum ingelopen om naar het Pukekura Park te gaan. Daar zijn we een eerdere vakantie ook al geweest, maar dan 's avonds tijdens "the Festival of Lights", toen alle bomen, varens en vijvers kleurvol verlicht waren. Nu hebben we het park overdag gezien, wat prachtig en sfeervol is. Het is zeker al meer dan 100 jaar oud, met diverse native en exotische bomen en planten, waardoor het lijkt alsof je weer in bossen zit i.p.v. een park. Grappig als het was zijn we in een klein treintje gaan zitten en zijn we een stukje door het park gereden. Er was ook een kleine ZOO, waar diverse kleine aapsoorten en vogels uit verschillende landen te zien zijn. Na het park zijn we weer terug gelopen, wat totaal ruim 10 km aan wandelen voor ons vandaag geweest is. Om half 4 waren we weer terug op de camping, waar we gelijk zijn gaan zwemmen want de temperatuur was opgelopen tot bijna 30 graden. In plaats van bewolking met hier en daar regen, hebben we vandaag de warmste dag gehad.