Waitomo

7 februari 2014 - Waitomo, Nieuw-Zeeland

New Plymouth hebben we vanmorgen om 9.45 uur verlaten met wat warmere kleren aan. Vannacht had het wat geregend en de morgen voelde wat fris aan. We hebben het plan opgevat om richting Waitomo te rijden. Dit omdat het een mooie route is en ook om de grotten te bezoeken, waarom Waimoto bekend is. Bij the Whitecliffs hebben we koffie gedronken en zijn we aan de praat geraakt met een geëmigreerde echtpaar uit Rusland. Dat was een verrassend leuk gesprek geweest. Zo zie je, wie veel reist die veel ontmoet. We zijn niet naar de rotspartijen gelopen, omdat gisteren een behoorlijk lange wandeling geweest is en ook omdat het getij tegen zat. Bij Owakino zijn we met de weg van de kust afgeraakt en volgde we een stukje van de rivier. Grappig om te zien dat Whitebait hier ook zo geliefd is om op te vissen, want bij deze rivier hebben ze niet alleen steigertjes om de 15 meter in het water, maar daarbij had iedereen ook nog een klein hokje op het land. Richting het land passeerde we enkele bergen, waarbij we op een gegeven moment tegen een muur van varenbomen, palmen en ander groen opreden. Dat was een echte wow effect.
Hierna hebben we nu echt een stukje door Hobbitland gereden, want we zagen langs de weg een bord dat verderop een locatie van de film de Hobbits was geweest. Eventjes bij een rustplaats een broodje gegeten, want ondertussen was het alweer 1 uur geweest. Rond half 3 hebben we ons ingecheckt bij de Top10 camping, wat weer een aangenaam weerzien was. Netjes, schoon en we kregen een mooi plekkie. Aan de overkant is een gezellig café van een lokale brouwerij, waar we nadat we wat smaken hebben geproefd, een lekker biertje hebben gedronken. Ook hebben we een rondleiding voor morgen geboekt om de glimwormen in de grotten te bekijken. Dit gaan we morgenochtend al om 9 uur doen.