Picton

2 februari 2014 - Picton, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen alleen nog een ontbijt met daarna een kopje koffie bij onze gastvrije Willy en Inge. Inge had tegen mij gisteren nog gezegd om aan Willy te vragen om zijn oude lp van Andre van Duin op te zetten. Hierop staat een tango, waarop Willy zijn danspassen oefent. Hij was niet te beroerd om dit ons te laten zien en wij vonden het leuk. Daarna werd het tijd om afscheid te nemen, wat wel moeilijk was, want wanneer zie je elkaar terug bij leven en welzijn? Ook zij zijn 75 jaar op het ogenblik.
Vanaf Kaikoura volg je de kustlijn tot Blenheim en dat is denk ik wel de mooiste route langs de kust. Onderweg zie je 4 km lang in de zee rotspartijen waarop zeeleeuwen rusten. Met hun donkergrijze vacht is het moeilijk om ze te onderscheiden, daar de rotse ook donkergrijs zijn. Leuk was het om een kleine wandeling te maken aan de andere kant van de weg naar een grote waterval. Blijkt dat daar ongeveer 200 baby zeeleeuwen in de wintertijd vanaf zee, de weg onder doorgaan om het riviertje te volgen tot het poeltje onder de waterval. Daar komen ze bij elkaar, sociaal en spelen met elkaar om af en toe weer terug naar zee te gaan als hun ouders terug komen om hen met vis te voeren. Ik denk niet dat dit ergens anders op de wereld voorkomt en ik ben blij dat dit niet in het toeristenseizoen gebeurt. Broodjes die Inge ons meegegeven heeft, hebben we op een leuke picknick plaats opgegeten. Hierna zijn we nog in Seddon gestopt om koffie te drinken. Dit is de oude woonplaats van Willy en Inge, waar we 17 jaar geleden een paar dagen hebben gelogeerd. In Blenheim hebben we boodschappen gehaald bij NewWorld zodat we op de Top10 in Picton lamskebab konden grillen. We hebben buiten nog kunnen eten, maar daarna zijn we toch in de camper gaan zitten, want de avonden zijn nog steeds fris.

1. Lis:
    2 februari 2014
    Ive heard about these baby sealions but never been there to see them. What a wonderfully unique experience for you to see.