Taupo

9 februari 2014 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Dit was weer een leuke dag, waarop je onverwachte dingen meemaak. Met het wakker worden en langs het gordijn naar buiten kijkend, zag het er somber uit. Gelukkig regende het niet, maar hing er een lichte nevel rondom de camping. Rond 10 uur zijn we weggereden richting de Desert Road (Highway 1). Door de laaghangende bewolking konden we helaas de vulkaan Ruapehu niet zien. De Desert Road is heel apart om op te rijden, een vrij lange brede weg dwars door (de naam geeft het al) een savanna-achtige landschap met allemaal hoge graspollen. Voordat we bij de plaats Turangi aankwamen, werd het landschap weer bergachtig en bebost. We ontdekte een forellenkwekerij (National Trout Centre), wat we nog niet eerder gezien hadden. Het is in 2004 opgezet en 4 jaar geleden hadden we daar niet gereden. De camper aan de kant gezet en we zijn daar heengelopen. Het is midden in de natuur opgezet naast de Tongariro River. Het heeft een mooie bezoekerscentrum met allerlei wetenswaardigheden over hoe je op een forel kan vissen en hoe dat al vroeger gedaan werd. Daarnaast is een grote opslag met jonge kweekvis en buiten kan je de vis in zijn natuurlijke omgeving zien. In 1 vijver zat het boordevol met jonge forel van ruim 1 kilo per stuk, en daar konden alleen kinderen van 8-14 jaar met een vlieg vissen op een forel. Na het bezoek zijn we Higway 47 opgereden en deze ging aardig omhoog, aldaar bij een look out een mooi uitzicht over het landschap en het Taupo meer (wat trouwens de krater is van een supervulkaan die bij de laatste uitbarsting 100 vierkante kilometer aan rotsen de lucht in heeft geblazen). Vervolgens door gereden naar de stad Taupo waar we op de camping nog een duik in het zwembad hebben genomen onder de brandende zon.