Whangenui

4 februari 2014 - Whanganui, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen richting Whanganui gereden, waar we willen overnachten. Vanaf Otaki merk je dat de omgeving wat vlakker wordt en soms zelfs het idee van Nederland geeft, totdat je als een schaduw aan de rechterkant van de camper, bergen van de Tararua Forest Park zie (groot natuurpark). We vervolgen onze weg langs de kust, maar we hebben vandaag de zee niet gezien. We passeren meerdere dorpjes en kleine stadjes, alhoewel Levin wel een wat grotere stad is. Als we door het dorp Foxton rijden, viel ons verderop aan de linkerkant een molen op. Nieuwsgierig geworden rijden we een blokje om en zetten we de camper vlakbij de molen aan de weg. Het viel al ons gelijk op dat er overal schilderingen over de geschiedenis van Foxton stonden. Bij de molen aangekomen zagen we gelijk al dat deze niet zomaar gebouwd was om touristen aan te trekken, maar dat er een echte molen in werking stond. Twee geëmigreerde Nederlanders hebben met steun van vrijwilligers gebouwd en zelfs twee wieken voorzien van een experimenteel systeem (soort verdraaibare bladen, i.p.v. doek). Deze molen met de naam deMolen, staat als eerbetoon voor alle geëmigreerde Nederlanders.
Aangekomen bij Whanganui zijn we eerst naar de rivier met zijn musea gereden. Een heuse rivierboot onder stoom ligt daar aan de kade en vaart met mensen. Het Maritime Heritage Museum en oude trammuseum waren vandaag dicht, dus zijn we doorgereden naar de top 10 camping aan de rivier. Lekker een broodje met zoete aardbeien gegeten en wederom gezwommen in een tot 30 graden celsius verwarmd zwembad. De was gewassen en aan de lijn gehangen en even voor kappertje gespeeld, Anton is weer het heertje. Vandaag was het een zonnige dag met hier en daar bewolking. We hebben hier gebruik gemaakt om de auto leeg te halen, alles laten luchten en controleren of er geen lekkage aan de watertank is. Ook dit hoort bij vakantie houden.

1. Monic:
    4 februari 2014
    Hallo vakantiegangers, kaartje ontvangen vandaag van de Punakaike pancake Rocks, begrijp dat jullie nu op het north Island terecht gekomen zijn alweer bijna een maand onderweg
    zien dat jullie het nog naar jullie zin hebben.groetjes Monic